news

cover page: climbing to the summit of mount Ηelmos (Chelmos)

news: ... explore, dream, discover.... Mark Twain

Friday, December 30, 2016

Προφ Ηλίας Ερυμάνθου

Προφήτης Ηλίας (χειμερινός)-κλασική διαδρομή
Νέα διαδρομή για Προφ. Ηλία (χειμερινή)
Καταρράκτες Ερυμάνθου
Διάσχιση Ερυμάνθου

Προφήτης Ηλίας (χειμερινός) - Κλασική διαδρομή

Μια χειμωνιάτικη μερα του 2015, μαζί με μέλη του ΣΕΟ Ωλενού Πατρών επιχειρήσαμε χειμερινή ανάβαση απο το Καλέντζι. Στη φωτό φαίνονται ο Χρήστος και η Ρούλα, συνεπιβάτες στο τρένο της τρέλλας για την κορυφή. Ξεκινήσαμε βάζοντας γκέτες και εχοντας στο σακκίδιο κραμπόν και πιολέ. Πάνω απο 2000μ θα βρίσκαμε πάγο.

Η ανάβαση ήταν διασκεδαστική...ο ήλιος έλουζε τη σημερινή μέρα και τα γυαλιά ηλίου είναι άκρως απαραίτητα. Χωρίς αυτά, η αντανάκλαση που προκαλεί το χιόνι μπορεί να τραυματίσει τον αμφιβληστροειδή ανεπανόρθωτα.

Φθάνοντας στους γνωστούς κούκκους, που ήσαν πλήρως καλυμμένοι απο το χιόνι, προχωρήσαμε πορεία με αζιμουθιο 100, προς την κορυφη του Πρ. Ηλία.

Ο Πρ. Ηλίας ειναι η ψηλότερη κορυφή μετά τον Ωλενο, με υψόμετρο 2125μ. Δεσπόζει της περιοχής προς τη νότεια πλευρά του Ερυμάνθου και βλέπει τα χωριά Πλατανίσα, Αγράμπελα και Κρυόβρυση, χωριά που είναι μέσα στο μυχό του βουνού.... σαν να τα αγκαλιάζει φαίνονται....

Νέα διαδρομή για Προφ. Ηλία (χειμερινή)
Μια νέα διαδρομή ανάβασης προς τον Προφ. Ηλία πετύχαμε σήμερα, σχηματίζοντας μια κυκλική διαδρομή, αφού η επιστροφή έγινε απο την κλασική διαδρομή. Το πεδίο χειμερινό, με ηλιόλουστο καιρό και παντελή άπνοια. Το κοντομάνικο ήταν η λύση σε μια μέρα που ο ήλιος μάς τσουρούφλιζε.

Απο το Καλέντζι ξεκινά ένας χωματόδρομος (μόνο για 4Χ4) που ανεβαίνει αρκετά ψηλά (1600μ περίπου) και τον οποίον μπορούμε να πάρουμε για να αποφύγουμε 2ώρες επιπλέον πεζοπορία μέχρι το εκκλησάκι στα 1520μ, εκεί που αρχίζει και το κλασικό μονοπάτι για τον Προφήτη Ηλία. Το χειμώνα υπάρχει πολύ πάγος αλλά και πεσμενα δένδρα αλλά και κοτρώνες που πέφτουν απο τις πλαγιές μετά απο έντονη βροχόπτωση. Θέλει συνεπώς μεγαλη προσοχή. Επίσης ο δρόμος έχει κάποια νεροφαγώματα που με τον καιρό γίνονται περισσότερα. Αν υπερπηδήσουμε όλες αυτές τις δυσκολίες, τότε φτάνουμε στο μικρό εκκλησάκι, όπου αφήνουμε και το αμαξι. Μετα απο 200μ αρχίζει το κλασικό μονοπάτι.

Εντούτοις, αν συνεχίσουμε το χωματόδρομο για 1-2 χλμ, διερχόμαστε μπροστά απο μια στάνη και σε λίγο κόβουμε αριστερα προς την πλαγιά που ορθώνεται μπροστά μας. Αυτή η πλαγιά θα μας οδηγήσει στην αντικρινή του Προφήτη Ηλία κορυφή (2113μ).

Για όσους γνωρίζουν την περιοχή, την κορυφή αυτή την παρακάμπτουμε (την αφήνουμε στα δεξιά μας) με πορεία προς τον Προφ. Ηλία. Η νέα αυτή διαδρομή διαρκεί περίπου 2ω 40λ με χιόνι (βασικά η ανάβαση γίνεται γρηγορώτερα επειδή όλοι οι βραχοι έχουν καλυφτεί απο χιόνι).

Δεύτερη εναλλακτική χειμερινή διαδρομή (συνέχεια του Δασικού μέχρι τη Στάνη)
Συνέχεια του δασικού στα 1500μ

Φτάνουμε στη στάνη και αφηνουμε εδω τα τζιπ

Αρχικά, η ανάβαση είναι μέσα σε λούκι

Ωλενός, ο μεγαλοπρεπής

Καταρράκτες Ερυμάνθου
Αλεποχώρι...
Πόσους καταρράκτες έχει ο Ερύμανθος.. δύο, τρείς, τέσσερις ή περισσότερους.. αυτό θέλουμε να εξερευνήσουμε. Ξεκινάμε απο μια αετοφωλιά, το Αλποχώρι, που θεωρείται παραδοσιακός οικισμός (μόνο στα χαρτιά) με το μοναδικό αξιοθέατο ο ερειπωμένος πύργος του Τσαλαμιδά... Το Αλποχώρι (ή Αλεποχώρι) έμεινε μάλλον αλώβητο απο τους Οθωμανούς, που μάλλον το ανακάλυψαν πολύ αργά, καθότι ειναι χτισμενο σε ένα μέρος, που για να το δεις, πρέπει να το προσεγγίσεις πολύ κοντά.. είναι σαν αετοφωλιά δηλαδή...

Είναι άνοιξη και η φύση οργιάζει στη πολυχρωμία.. περπατάμε μέσα σε ένα καλά διατηρημένο μονοπάτι τουλάχιστον για μία ώρα.....και σε λίγο είμαστε μπροστα σε ένα μεγάλο καταρράκτη... που χύνεται μπροστά μας και μάς προκαλεί να "βαπτιστούμε" στα νερά του.. μπρρρρ είναι αρκετά κρύος....  τα χιόνια λιώνουν τώρα και η φύση αναβλύζει απο παντού νερό. Είναι σωστό αυτό που λένε, ότι οι υπόγειες υδάτινες πηγές γεμίζουν μόνο απο το χιονι, που απορροφάται απο το χώμα και δεν παρασύρεται, όπως η βροχή.

Η πορεία μας συνεχίζεται για τη Μονή των Ταξιαρχών (χτισμένη γύρω στα 1700 και στην εποχή των οθωμανών λειτούργησε σαν κρυφό σχολειό), μία εγκατελημένη αλλά και απρόσιτη μονή που μονάχιζαν εδω πολλοί "ξεχασμένοι" καλόγεροι. Το μονοπάτι ειναι δύσκολο, κυρίως αν θες να κατεβεις κατω στο ποτάμι, τα νερά του οποίου σχηματίζονται απο τον αντικρυνό καταρράκτη, το μεγαλύτερο της περιοχής και που ειναι δύσκολος προσβάσιμος.. μπροστά του υπάρχει ένας μεγαλος βραχος, και άντε να τον προσπεράσεις...

Την εποχή που χτίστηκε η Μονή, ο ναός που σήμερα δύσκολα διακρίνεται, χρησιμοποιείτο σαν «Κυριακό», ενώ οι ερημίτες που εκκλησιάζονταν εκεί ζούσαν σε σπηλιές στις γύρω χαράδρες ή σε κελιά. Σώζονται υποτυπωδώς το κελί του Ησαΐα και το κελί του Ιερεμία (κατά την παράδοση).

Διάσχιση Ερυμάνθου
Διάσχιση κορυφογραμμής Ερυμάνθου

Μια ενδιαφέρουσα πορεία είναι η διάσχιση του Ερυμάνθου. Ένας "ερυμάνθιος άθλος" που κράτησε 11-12 ώρες. Τολμηρή προσπάθεια για τη διάσχιση του Ερυμάνθου με σύμμαχο τον καιρό, με λίγη συννεφιά και δροσερό αεράκι.Ο κορυφογραμμή του Ερυμανθου είναι κάποια χιλιόμετρα και απαιτεί 1-1,5 ώρα πεζοπορία στην κορυφή. Η θέα ειναι εντυπωσιακή......

..... με πανοραμική θεα προς τα βόρεια και την κορυφή του Ολενού,αλλά και νοτιότερα προς την Αρκαδία.

Στη θέση Πυργάκο το μέρος είναι βραχώδες και επικίνδυνο και η διάσχιση μόλις αρχίζει να γίνει περιπετειώδης. Εδώ ειναι η κατάληξη της κορυφογραμμής του Ερυμάνθου και το πιο επικίνδυνο τμήμα όλης της διάσχισης.

Έχουμε περάσει ήδη το Πυργάκο και η ομάδα κατηφορίζει για να πιάσει την τραβέρσα για το οροπέδιο του Ολενού. Χρόνος πεζοπορίας γύρω στις 2 ώρες..

Βρισκόμαστε περίπου 8 ώρες εν κινήσει... και η φωτό αριστερα δείχνει το τί κάναμε μέχρι τώρα.... είμαστε πλέον στο οροπέδιο του Ολενού. Πίσω και ευθεία ειναι το μονοπάτι προς το Μίχα και το σημείο τερματισμού, δεξιά μας εκτείνεται η ορθοπλαγια για την κορυφή των 2224μ και αριστερά μας είναι μια μεγαλη σάρα που ανεβαίνει στη Μεγάλη Μουγγίλα....