news

cover page: climbing to the summit of mount Ηelmos (Chelmos)

news: ... explore, dream, discover.... Mark Twain

Sunday, April 16, 2017

Χελμός (Ψηλή Κορυφή, Αυγό)

myvideo (Helmos IceTrek)
myvideo (πολικός χελμός)

Η Αγριάδα του Χελμού

Οι πλαγιές του Χελμού προσδίδουν μια αγριότητα τοπίου που φαίνεται μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες, επειδή το χιόνι καλύπτει αυτή την άγρια ομορφιά...
Ολόκληρη η 4ωρη διαδρομή
πρωινή ομίχλη πάνω απο τα Καλάβρυτα
Αστεροσκοπείο Αρίσταρχος με τηλεφακό
Λίγο πριν την κορυφή του Χελμού στα 2355μ
Άποψη ΒΑ απο την κορυφή...
Στην άκρη της γκρεμίλας από τα 2355μ
Θέα μέχρι πέρα..... στον Κορινθιακό
Κατεβαίνοντας απο την κορυφή για τα Ύδατα...
Η Ψηλή Κορυφή των 2355μ

Η αγριάδα του τοπίου
Γκρεμίλες και φαράγγια συνθέτουν ένα παζλ άγριου τοπίου
Πλησιάζοντας τα Ύδατα μέσα απο σάρες και βράχους

Μικρός καταρράκτης
Όπως τον φωτογραφίζουμε απο μακρυά

Ψηλή Κορυφή - Ύδατα Στυγός - Πόρτες
Η άνοιξη άργησε αλλά ήρθε στα Καλάβρυτα
Σπάρτα: ένα φυτό με λεπτό άρωμα και πανταχού παρόν.
Κρόκος σε μια γη που ακόμη δεν διψά
Η σημερινή κυκλική διαδρομή προς κορυφή, Ύδατα Στυγός...
πτώσεις λίθων προς Αρίσταρχο

Μαυρολίμνη Χελμού

Αντίθεση χιονιού και βράχων

Ψηλή Κορφή - Αστεροσκοπείο Αρίσταρχος
στην τελευταία του έτους 2018, η ομάδα ανέβηκε στην Ψηλότερη κορυφή του Χελμού (2355μ) ξεκινώντας από το Χιονοδρομικό και ακολουθώντας την πίστα και τον Αρίσταρχο. Διάρκεια διαδρομής 3 ώρες.

Το καταφύγιο που δεν χρησιμοποιήθηκε....
....ποτέ. Η ντροπή της ορειβατικής κοινότητας.

χιονοδρομική πίστα μόνο για ορειβάτες
το αστεροσκοπείο Αρίσταρχος

απάγειο στο δυνατό άνεμο
Το αστεροσκοπείο ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ ανήκει στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και βρίσκεται σε υψόμετρο 2340μ. Πήρε την ονομασία του απο τον αρχαίο Έλληνα αστρονόμο Αρίσταρχο. Έχει μεγάλο οπτικό πεδίο και πολύ καλή ποιότητα οπτικών τα οποία έχουν ευκρίνεια ειδώλων, δυνατότητα τηλεχειρισμού και προγραμματιζόμενη λειτουργία μέσω Δικτύου από την έδρα του Αστεροσκοπείου στην Αθήνα ή και από οπουδήποτε αλλού (ποιός θα ανέβαινε με -20C βαθμούς εδώ πάνω!!). Ο λόγος που προτιμήθηκε η κορυφή του Χελμού είναι ότι δεν υπάρχει έντονη φωτορρύπανση των πόλεων, αφού οι μεγάλες πόλεις βρίσκονται πίσω από τα βουνά. Επίσης, η περιοχή είναι μια από τις σκοτεινότερες περιοχές της Ευρώπης. Το υψόμετρο προσφέρει παρατηρήσεις ανεξάρτητα του καιρού, αφού τα σύννεφα, και σε μεγάλο ποσοστό ετησίως, καλύπτουν χαμηλότερες περιοχές.

πλησιάζοντας την κορυφή....
2355μ, Ψηλή Κορυφή

Χειμερινή Διάσχιση Χελμού από Ύδατα Στυγός με Σχολή Αποφοίτων της ΕΟΟΑ
Μια εξαιρετικά τεχνική ανάβαση-διάσχιση πραγματοποιήθηκε στην τελευταία χειμερινή μας ανάβαση, στο Χελμό. Λόγω της δυσκολίας που παρουσίαζε, οι συμμετέχοντες ήσαν μόνο απόφοιτοι των ομοσπονδιακών σχολών ορειβασίας της ΕΟΑΑ. Η διοργάνωση έγινε απο τον ΕΟΣ Αχαρνών.

H 10ωρη διαδρομή στη διάσχιση του Χελμού
Σημεία ενδιαφέροντος της διαδρομής
Η διάσχιση άρχισε απο το χωριό Περιστέρα και αφού προσεγγίσαμε τα Ύδατα της Στυγός, ανεβήκαμε στην Ψηλή Κορφή (2355μ) και συνεχίσαμε για το χιονοδρομικό κέντρο που φτάσαμε αργά το βραδύ. Η διάσχιση κράτησε συνολικά σχεδόν 10 ώρες με ΥΔ γύρω στα 1450μ. Στη φωτό φαίνεται η πλατεία του χωριού Περιστέρα, που με τις φωνές μας ξυπνήσαμε όλο το χωριό. Ακόμη και μέσα στο πούλμαν, η 15μελής ομάδα αποφοίτων είχε πολύ κέφι, γιατί δεν ήξερε τί την περίμενε!!! Είχα πλήρη χειμερινό εξοπλισμό!

Είναι κάποιες φωτό που τις αποθανατίζεις πολλές φορές. Αυτός ο ορεινός όγκος που δεν είναι χορτοβούνι) και προβάλλει μπροστά σου αναδύει τόση ενέργεια, που την αισθάνεσαι σε κάθε σου βήμα. Θα φτάσουμε ακριβώς στη βάση του (1h 30m) απο όπου αρχίζει και το μονοπάτι στο σημείο Τέσσερα Έλατα. Η κορυφή είναι η Νεραιδοράχη, ενω δεξια εκτείνεται η γνωστή κόψη. Οι αναρριχητές ήδη σχεδιάζουν κάποιο λούκι για την επόμενη εξόρμηση.

Η πορεία μας γίνεται σε σηματοδοτημένο μονοπάτι που διασχίζει τη δεξιά όχθη μια ρεματιάς κάτω από την ορθοπλαγιά της Νεραϊδόραχης. Ανεβαίνουμε 3 διάσελα προτού προσεγγίσουμε τα δύσκολα σημεία του. Σε λίγο θα κάνουμε μικρο διάλειμμα για νερό και αντιηλιακό. Ιδανικές συνθήκες σε ένα δύσκολο βουνό. Σήμερα έχουμε ηλιοφάνεια και άπνοια.

Χειμερινή διάσχιση σε συνθήκες χιονιού
Και εδω αρχίζουν οι τεχνικές δυσκολίες. Πρώτη τραβερσα. Πατάμε στα βήματα του προηγούμενου και δεν κοιτάζουμε κάτω.. στο βάθος δεν μας περιμένει η ρεματιά, αλλά ο .. χάρος!!
Ρεματιές, χαράδρες, δρακόλιμνες, διάσελα και υψομετρικές διαφορές που κόβουν την ανάσα.... όλα τα είχε η ανάβαση μέχρι να φτάσουμε στο στόχο μας.

Βρισκόμαστε στο σημείο του συρματόσχοινου και στο πιο επικίνδυνο σημείο της διαδρομής, ακόμη και το καλοκαίρι. Η συνέχιση είναι μάλλον αδιάβατη απο το χιόνι. Έτσι ο αρχηγός αποφάσισε να βάλουμε τα σχοινιά και να κατέβουμε στη ρεματιά, σε βάθος 150μ. Δενόμαστε, στο ένα χέρι το πιολέ με βαθιά στηρίγματα, ενω τα κραμπόν στηρίζουν το σώμα μας απο την πτώση. Κάθε βήμα και μια αναπνοή. Κάθε βήμα και μία ευχή!
Και πρέπει να αποφεύγουμε και τους βράχους. Με εναλλαγές πορείας κατεβαίνουμε αργα-αργά.

Λένε, ότι η χειμερινή διάσχιση του Χελμού και ειδικότερα σε αυτά τα επίμαχα σημεία, ο βαθμός δυσκολίας είναι μεγαλύτερος απο το Λούκι του Ολύμπου... θα το διαπιστώσουμε του χρόνου!!!! Και μετά την επικίνδυνη κατάβαση, ξεκινά η επίπονη ανάβαση μέχρι τη βάση των Υδάτων και ακόμη πιο πέρα. Έχουν απορροφήσει τόση ενέργεια που η ανάβαση δεν μας φαίνεται εξαντλητική.. προχωράμε αγέρωχοι.. δεν σερνόμαστε καθόλου!!!

Συνεχίζουμε τις επίπονες αναβάσεις, ενώ τα πρώτα μέλη της ομάδος έχουν φτάσει στα Ύδατα της Στυγός. Εκπληκτική φωτό απο τα τρεχούμενα Ύδατα Στυγός σε μια ηλιόλουστη μερα που η αδρεναλίνη χτυπά κόκκινο (εδω οι φωτό ειναι απο μια εαρινή διάσχιση). 3000 χρονια πριν, οι κάτοικοι της περιοχής κάτι ξέραν που θεώρησαν ιερό το χώρο αυτόν..Τα Ύδατα Στυγός είναι οι πηγές του ποταμού Κράθη. Εδώ, κατά τη μυθολογία, η Στύγα που είχε το παλάτι της στα Τάρταρα και την φυλάνε μέρα-νύχτα δράκοι ακοίμητοι, συμμετείχε στην Τιτανομαχία παίρνοντας το μέρος του Δία.
Χειμερινός εξοπλισμός σε πλήρη εξέλιξη και 35-40 μοίρες συνεχής ανάβαση.

Διάλειμμα για τους δεινούς ορειβάτες στο σημείο των Υδάτων.... Εδώ, η Νηρηίδα Θέτιδα βάπτισε το γιο της Αχιλλέα για να παραμείνει αθάνατος, αφήνοντάς τον με ένα τρωτό σημείο, την φτέρνα απ’ όπου τον κράταγε... και αυτό ήταν το λάθος της....

Το νερό δεν φέρνει μόνο αθανασία, αλλά και πέτρες, που αν φας μια στο κεφάλι γίνεσαι αυτομάτως αθάνατος!!! Γιαυτό αποφασίσαμε να διασχίσουμε το επικίνδυνο αυτό πέρασμα σε σχοινοσυντροφιές και μάλιστα στα γρήγορα.... τί Βαρδούσια σου λένε οι άλλοι.... οι τεχνικές δυσκολίες συνεχίζονται!!

Μπορείτε να αντιληφθείτε πόσο επικίνδυνο είναι το πέρασμα, που ο τολμηρός φωτογράφος, μπόρεσε να φωτογραφίσει και μάλιστα σε κίνηση....

Στο ξέφωτο παίρνουμε μια ανάσα και αποθανατίζουμε τα Ύδατα απο ψηλότερο σημείο λίγο πριν τα εγκαταλείψουμε και ανέβουμε στη Μαυρολίμνη, τη μοναδική αλπική λίμνη στην Πελοπόννησο.

Εκστασιασμός: τα νερά φαίνονται να κατρακυλούν πάνω σε σκουρόχρωμο φόντο, καθώς αυτά γλείφουν το βράχο πριν πέσουν από ψηλά. Ψάχνοντας στο Διαδίκτυο θα βρούμε πλήθος ερμηνειών για το χώρο αυτό που μας συναρπάζουν και εξάπτουν τη φαντασία μας. Και όλο ανεβαίνουμε με σχοινοσυντροφιές αφού έχουμε περάσει πλέον τα επικίνδυνα περάσματα.... είμαστε περίπου στα 2000μ και έχουμε διανύσει μια ΥΔ 1000μ.. θέλουμε ακόμη σχεδόν 350μ ανάβαση

Οι ορθοπλαγιές του Χελμού κόβουν την ανάσα αλλά και το βηματισμό μας. Γυρνώ και τις χαζεύω.... είναι εκπληκτικό το τοπίο.... και καθυστερώ... ξέρω ότι η φωτογραφία δεν θα αποδώσει αυτό που βλέπουν τώρα τα μάτια μου. Ενώ συνεχίζουμε για τις τελευταίες ανηφόρες, ένας αναρριχητής της παρέας μας προτίμησε κάτι το διαφορετικό. Να ανέβει γρηγορότερα από εμάς και τα ..κατάφερε ο μπαγάσας. Επιτέλους.... η Ψηλή Κορυφή είναι μπροστά μας.. λίγα ακόμη μέτρα και φτάσαμε μετά απο μια σχεδόν 8ωρη πορεία....

Είναι η μοναδική φορά που ανεβαίνω στην κορυφή του Χελμού με πλήρη άπνοια. Θυμάμαι πέρσι τα 7 μποφώρ που δεν μπορούσες να κρατηθείς στην κορυφή απο τον αέρα και το κρύο... Είναι απίστευτο..η ομάδα τα κατάφερε μια χαρά... αυτό έλειπε!!

Πόσοι ήταν τελικά οι συμμετέχοντες;;; Μετρήστε τα βήματα που χάραξε ο καθένας πάνω στο χιόνι και με τους ερχόμενους θα βρείτε τον ακριβή αριθμό...

Με τη Σχολή ορειβασίας στο χιονοδρομικό κέντρο Χελμού, μαθαίνουμε την επικινδυνότητα των χιονοστοιβάδων.

Μετά τα θεωρητικά μαθήματα και σε σχοινοσυντροφιές αρχίσαμε να ανεβαίνουμε την κόψη, μέχρι τη Νεραιδόραχη.

Η ανάβαση είναι κουραστική κυρίως αν έχει πάγο (που πάντα έχει) και επικίνδυνη... φοράμε κραμπόν και στα χέρια μας κρατάμε το πιολέ, όχι μπατόν.

Απο την κορυφή αγναντεύουμε τη γύρω περιοχή. Τον Αρίσταρχο, την ψηλή Κορυφή, το Αυγό, ενώ στο βάθος φαίνονται οι εγκαταστάσεις του χιονοδρομικού κέντρου και οι αναβατήρες.

Αυγό, 2138μ. Ανάβαση από χιονοδρομικό
Η λέξη Αυγό είναι πολύ συνηθισμένη στην ονομασία βουνών που έχουν μια απότομη βουνοκορφή. Έτσι συναντάμε Αυγό στη Βοβούσα, Αυγό στη νότια Πίνδο και Αυγό στο Χελμό.
Πορεία ανάβασης απο χιονοδρομικό κέντρο Καλαβρύτων
Το χειμώνα του 2015 υπήρξε έντονη χιονόπτωση
Ανάβαση απο χιονοδρομικό και μέσα απο τη χιονοδρομική πίστα
Θέα προς την αντικρινή Νεραιδόραχη
Τριγωνικό Σημείο, Αυγό (2138μ)
Θέα προς τον Ερύμανθο
Καλάβρυτα από 2138μ ψηλά
Πίστες για αρχαρίους

Αυγό 2138μ, ανάβαση απο νότια πλευρά
Μία ανάβαση στο Αυγό του Χελμού είναι και απο τη νότια πλευρά, ακριβώς στη διακλάδωση του δρόμου προς το χιονοδρομικό. Η διαδρομή ακολουθεί το δάσος direct προς την κορυφή, διασχίζοντας δυο δασικούς δρόμους (ο δεύτερος πηγαίνει προς τον Αρίσταρχο). Η διαδρομή ακολουθεί μια κλίση 35-45 μοίρες, υψομετρική διαφορά 900μ και διάρκειας πεζοπορίας στις 4 ώρες.
Νέα διαδρομή ανάβασης προς το Αυγό
υψομετρική διαφορά και κλίση είναι τα εμφανή σημεία της ανάβασης
έντονη κλίση που σε κάποια σημεία φτάνει τις 50 μοίρες
το ελατόδασος φτάνει μέχρι τα 2000μ
πριν την κορυφή, η κλίση γίνεται πολύ έντονη
εξαιρετική θέα... η μέρα ειναι ηλιόλουστη και επικρατεί άπνοια
σε λίγο προσεγγίζουμε το τριγωνικό σημείο
Θέα προς τη Νεραιδόραχη
Θέα προς την πίστα χιονοδρομίας
Εγκαταστάσεις αναβατήρων και το άνω κέντρο αναψυχής
Survival Bag για κάθε περίπτωση
Πανοραμική θέα στις γύρω κορυφές